Om Pegusa Gård
Företaget har sitt säte i Genarp i Lunds kommun. Företagets postadress är Äspet 164, 247 99 Genarp.
Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mejl till info@pegusagard.se med dina kontaktuppgifter eller använd kontaktformuläret på hemsidan, så hör vi av oss inom kort.
Beställning
För att kunna göra ett köp via Pegusa Gårds webbutik måste du acceptera dessa köpvillkor. När du accepterar dessa förbinder du dig att följa dem i sin helhet. Vidare godkänner du och bekräftar att du har tagit del av informationen om personuppgifter och godkänt användningen av cookies.
När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@pegusagard.se.
Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att beställa från oss.
Leverans
I webbutiken går det att välja om man vill hämta själv eller få varan skickad till sig.
Våra normala leveranstider är cirka 7 dagar för produkter vi har i lager. Produkter som tillverkas på beställning har längre leveranstider och överenskoms mellan Pegusa Gård och kund.
För närvarande levererar vi enbart inom Sverige.
Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress info@pegusagard.se.
Kostnaden för frakt beror på vikten av produkten och visas i varukorgen.
Leverans sker med DHL och hämtas ut vid DHL Service Point i närheten av den adress som anges vid beställningen. Frakten går att spåra via DHL Track & Trace och länk till detta fås vid köp.
Alla paket ligger kvar på DHL Service Point i 14 dagar. Efter tre påminnelser skickas det tillbaka till Pegusa Gård, läs mer om detta nedan under ”Ej uthämtat paket”.
Ej uthämtat paket
Outlösta paket omfattas ej av ångerrätten. För paket som ej hämtas ut debiteras en avgift. Detta motsvarar de kostnader som det orsakat oss att skicka ut paketet samt motta det i retur.
Priser
Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25 % moms. Alla priser är exkl frakt.
I varukorgen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning.
Betalning
Betalning sker hantingen via Klarna eller direkt till Pegusa Gård i samband med hämtning av beställda produkter hos Pegusa Gård.
Betalning med Klarna Checkout medger Få först-betala sen, kortbetalning, direktbetalning samt delbetalningsplan. När du godkänner Pegusa Gårds köpvillkor och betalar med Klarna Checkout, godkänner du även Klarna AB:s villkor.
Garanti, reklamation och klagomål
Vi kontrollerar alla produkter innan de skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentlagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
Vi lämnar ingen specifik garanti på våra produkter däremot gäller reklamationsrätten enligt gällande konsumentlagstiftning. Att reklamera innebär att du kontaktar Pegusa Gård och berättar vad som är fel med den vara eller tjänst som du har köpt och kräver att Pegusa Gård rättar till felet. I Sverige har du alltid tre års reklamationsrätt. Du kan reklamera alla fel som visar sig på en vara. Men Pegusa Gård ansvarar bara för felet om det är ursprungligt, det vill säga att felet funnits i varan redan när du tog emot den. Ett ursprungligt fel behöver inte visa sig direkt. Det kan handla om ett ursprungligt fel även om felet visar sig efter viss tid. Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentlagstiftning.
Ett fel som beror på vanvård, onormalt bruk (handhavandefel), olyckshändelse eller liknande förhållande kan Pegusa Gård inte hållas ansvarig för.
Fel som visar sig inom sex månader efter det att varan levererades förutsätts ha funnits vid leveransen om inte annat visas. Om felet visar sig först senare måste konsumenten kunna bevisa att felet funnits redan vid leveransen, det vill säga att det är ett så kallat ursprungligt fel.
Om du får problem med en vara ska du kontakta oss innan du skickar tillbaka produkten. Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts. Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till info@pegusagard.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
Pegusa Gård säljer handgjorda och individuella och unika produkter. Om Pegusa Gård inte lyckas att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet Konsumentlagstiftningen Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
Returadressen är: Pegusa Gård, Äspet 164, 247 99 Genarp
Ångerrätt
Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.
Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss på info@pegusagard.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan. Det är möjligt att använda Konsumentverkets ångerblankett.
Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten. Har produkten blivit skadad eller returneras i ej komplett skick, så har vi rätt till att värdera hur stort säljvärdet minskat och dra bort detta belopp från returbetalningen.
Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss. Kostnaden för returfrakten står kunden för.
Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade.
Ångerrätten gäller inte för specialtillverkad produkt särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
Returadressen är: Pegusa Gård, Äspet 164, 247 99 Genarp
Återbetalning
Återbetalning sker inom 14 dagar till samma betalsätt som du betalt din order med. Återbetalningen görs av Klarna AB.
Ansvarsbegränsning
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
Personuppgifter
Genom att handla hos Pegusa Gård accepterar du vår integritetspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidare ger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund. Vi behandlar dina personuppgifter endast om du har godkänt behandlingen av personuppgifterna. Läs mer i vår integritetspolicy.
Ändringar till Köpvillkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
Tvist och lagval
I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd mellan Pegusa gård och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.